For english version scroll down!

Den amerikanske standardjernbanesporvidde (afstanden mellem skinnerne) er 1,435 m. Det er et meget mærkeligt tal. Hvorfor blev det netop det mål der blev brugt? Tja, fordi det var den måde, de byggede dem på i England, og engelske ingeniører designede de første amerikanske jernbaner.
Hvorfor byggede englænderne dem sådan? For de første jernbanestrækninger blev bygget af de samme mennesker, som byggede vognsporvejene, og det er den sporvidde, de brugte. Så hvorfor brugte ‘de’ den sporvidde så? Fordi de folk, der byggede sporvejene, brugte de samme udstyr og værktøj, som de havde brugt til at bygge vogne, som brugte den samme hjulafstand. Hvorfor havde vognene netop denne mærkelige hjulafstand? Tja, hvis de forsøgte at bruge en hvilken som helst anden afstand, ville vognhjulene oftere gå i stykker på nogle af de gamle langdistanceveje i England. Ser du, det er afstanden mellem hjulsporene. Så hvem byggede de gamle sporede veje? Det kejserlige Rom byggede de første langdistanceveje i Europa (inklusive England) til deres legioner. De veje har været brugt i årtusinder. Og hvad med hjulsporene i vejene? Romerske krigsvogne dannede de indledende hjulspor, som alle andre skulle matche eller risikere at få ødelagt deres vognhjul. Da vognene blev lavet til det kejserlige Rom, var de alle ens med hensyn i hjulafstand. Derfor er USA’s standardjernbanesporvidde 1,435 m afledt af de originale specifikationer for en kejserlig romersk krigsvogn. Måske ved du det ikke, men bureaukratier lever for evigt. Så næste gang du får udleveret en specifikation/procedure/proces og spekulerer på ‘Hvilken hest har fundet på dette?’, har du måske helt ret. Den kejserlige romerske hærvogne blev lavet lige brede nok til at kunne rumme bagenden af to krigsheste. (To hestes røv.) Nu, et lille twist til historien: Når du ser en rumfærge sidde på affyringsrampen, er der to store boosterraketter fastgjort til siderne af hovedbrændstoftanken. Disse er solide raketforstærkere eller SRB’er. SRB’erne er lavet af Thiokol på deres fabrik i Utah. Ingeniørerne, der designede SRB’erne, ville have foretrukket at gøre dem en smule bredere, men SRB’erne skulle sendes med tog fra fabrikken til opsendelsesstedet. Jernbanelinjen fra fabrikken løber tilfældigvis gennem en tunnel i bjergene, og SRB’erne måtte derfor passe gennem den tunnel. Tunnelen er lidt bredere end jernbanesporet, og jernbanesporet er, som du nu ved, omtrent lige så bredt som to hestes bag. Så en stor rumfærge-designfunktion, af hvad der uden tvivl er verdens mest avancerede transportsystem, blev bestemt for over to tusinde år siden af bredden af en hests røv. Og du troede, at det ikke var vigtigt at være en hest? Gamle hestes røv’ styrer næsten alt.


The US standard railroad gauge (distance between the rails) is 4 feet, 8.5 inches. That’s an exceedingly odd number. Why was that gauge used? Well, because that’s the way they built them in England, and English engineers designed the first US railroads. Why did the English build them like that? Because the first rail lines were built by the same people who built the wagon tramways, and that’s the gauge they used. So, why did ‘they’ use that gauge then? Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they had used for building wagons, which used that same wheel spacing. Why did the wagons have that particular odd wheel spacing? Well, if they tried to use any other spacing, the wagon wheels would break more often on some of the old, long distance roads in England . You see, that’s the spacing of the wheel ruts. So who built those old rutted roads? Imperial Rome built the first long distance roads in Europe (including England ) for their legions. Those roads have been used ever since. And what about the ruts in the roads? Roman war chariots formed the initial ruts, which everyone else had to match or run the risk of destroying their wagon wheels. Since the chariots were made for Imperial Rome , they were all alike in the matter of wheel spacing. Therefore the United States standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches is derived from the original specifications for an Imperial Roman war chariot. Bureaucracies live forever. So the next time you are handed a specification/procedure/process and wonder ‘What horse’s as came up with this?’, you may be exactly right. Imperial Roman army chariots were made just wide enough to accommodate the rear ends of two war horses. (Two horses’ ases.) Now, the twist to the story: When you see a Space Shuttle sitting on its launch pad, there are two big booster rockets attached to the sides of the main fuel tank. These are solid rocket boosters, or SRBs. The SRBs are made by Thiokol at their factory in Utah . The engineers who designed the SRBs would have preferred to make them a bit fatter, but the SRBs had to be shipped by train from the factory to the launch site. The railroad line from the factory happens to run through a tunnel in the mountains, and the SRBs had to fit through that tunnel. The tunnel is slightly wider than the railroad track, and the railroad track, as you now know, is about as wide as two horses’ behinds. So, a major Space Shuttle design feature, of what is arguably the world’s most advanced transportation system, was determined over two thousand years ago by the width of a horse’s as. And you thought being a horse’s as wasn’t important? Ancient horse’s as’es control almost everything.